7 May 2019
de Geersalen
Europe/Stockholm timezone

Mottagning kontra antagning — hur tar vi emot de studenter vi faktiskt får?

7 May 2019, 09:15
15m
de Geersalen (de Geersalen)

de Geersalen

Geohuset (Y-huset)
Presentationer Föredrag

Speaker

Magnus Axelsson (Stockholm University)

Description

Svaga studieresultat och många avhopp i början av kandidatutbildningarna har länge varit en utmaning på Fysikum, precis som på många andra naturvetenskapliga institutioner nationellt och internationellt. Då våra utbildningar också har lågt söktryck, har fokus ofta hamnat på rekryteringsprocessen: vad är “rätt” studenter, och hur ser vi till att de söker sig till oss? Erfarenheter från bl.a. Uppsala har dock visat att man kan göra betydande skillnad även genom mottagandet av de studenter som faktiskt antas. Med stöd av rektors kvalitetsmedel startade vi därför ett projekt i syfte att förbättra antagning och mottagande. Jag kommer att berätta om hur vi på Fysikum därigenom har börjat betrakta och arbeta med antagning och (framförallt) mottagning av nya studenter, bland annat genom konkreta förändringar av uppropet.

Primary authors

Emma Wikberg (Stockholm University) Magnus Axelsson (Stockholm University)

Presentation materials

There are no materials yet.