Magnus Axelsson
(Stockholm University)
07/05/2019, 09:15
Presentationer
Svaga studieresultat och många avhopp i början av kandidatutbildningarna har länge
varit en utmaning på Fysikum, precis som på många andra naturvetenskapliga
institutioner nationellt och internationellt. Då våra utbildningar också har lågt
söktryck, har fokus ofta hamnat på rekryteringsprocessen: vad är “rätt” studenter,
och hur ser vi till att de söker sig till oss? Erfarenheter från...
Dr
Ann-Christin Lindås
(MBW, Stockholm University), Dr
Niklas Janz
(Zoologiska institutionen, Stockholm University), Dr
Veronica Flodin
(MND, Stockholm University)
07/05/2019, 09:35
Presentationer
MND har tillsammans med några lektorer i biologi fått projektmedel för att utveckla
högskoleämnesdidaktiken i lärarutbildningens ämnesstudier. Detta är ett pilotförsök där lärarstudenter
och även ämnesstudenter genomför didaktiska reflektioner i ett par kurser i biologi. Reflektionen
innebär att studenterna svarar på olika frågor kring sina egna lärprocesser i ämnet under kursens
gång...
Dr
Kerstin Pettersson
(Stockholm University)
07/05/2019, 10:15
Presentationer
Studien fokuserar studenters lärande i seminariegrupper under första terminens
matematikstudier. Under seminarierna arbetar studenterna med diskussionsuppgifter. De får
också av seminarieledaren kommentarer på sina lösningar av obligatoriska inlämningsuppgifter. I
en studie med syfte att undersöka vad studenterna lär av dessa seminarier har enkäter,
intervjuer, observationer och analys...
Alan Davidson
(Stockholm University),
Jessica Slove Davidson
(Stockholm University),
Veronica Flodin
(Stockholm University)
07/05/2019, 10:35
Presentationer
När Bolognaprocessen infördes, fastslog Stockholms universitet att vi ska ha ett
målrelaterat betygssystem med betygskriterier som beskriver hur väl de förväntade
studieresultaten uppnås. I en rapport från universitetspedagogiskt centrum,
”Målrelaterade betyg” (2007), lyftes vikten av att lärarna skulle inse värdet i det
nya betygssystemet, och därmed investera tid i att utveckla nya...
Mr
Tony Burden
(MND)
07/05/2019, 10:55
Presentationer
Nobelpristagaren Carl Wieman har sagt “ my graduate students ... would join my lab
after 17 years of tremendous success in their course work, but they were clueless
about … what Physics … was!” (Wieman, 2006, p. 19). Undersökningar visar att
naturvetare, i motsats till t.ex. samhällsvetare, tenderar att anse att en student med
ett M.Sc. inte förmår formulera en forskningsfråga som...
Camilla Lindahl
(MND, Stockholms unviversitet)
07/05/2019, 11:15
Presentationer
I styrdokument för specialskolan för döva och hörselskadade står det att eleverna
ska utveckla både svenskt teckenspråk och skriven svenska, och att samtliga lärare
har ett ansvar att ge eleverna möjlighet att utveckla sin tvåspråkighet i alla ämnen.
Hos specialskolan är engelska ett kärnämne precis som matematik och svenska.
Men vad är bästa sättet att lära ut engelskaspråket till de...
Dr
Emely Kjellsson Lindblom
(Fysikum)
07/05/2019, 11:35
Presentationer
Sjukhusfysik är ett tvärvetenskapligt ämne där fysikaliska metoder appliceras inom biologi och
medicin för att diagnostisera och bota sjukdomar som exempelvis cancer. Såväl ämnet som
utbildningen spänner således över flera ämnen, och kräver både breda och djupa kunskaper i
fysik, matematik, kemi och biologi. Då fältets tvärvetenskapliga karaktär kan innebära en särskild
utmaning för...
Anna-Karin Björling
(Stockholms universitet)
07/05/2019, 11:55
Presentationer
Hur kan resultat och erfarenheter tillgängliggöras och spridas
till andra?
Dr
John Airey
(MND), Mr
Trevor Volkwyn
(Uppsala University)
07/05/2019, 13:00
Presentationer
In this study we video-filmed physics students working with an open-ended laboratory
task designed to help them learn about the Earth’s magnetic field. Students worked in
pairs with a hand-held magnetometer to determine the direction of the Earth’s
magnetic field. As the magnetometer is moved, the x, y and z components of the
Earth’s magnetic field are displayed on a computer screen....
Dr
John Airey
(MND)
07/05/2019, 13:20
Presentationer
In this study we are interested in how undergraduate physics students in three
countries experience the equations they meet in their education. We asked over 350
students in the US, Australia and Sweden the same simple question: How do you
know when you understand a physics equation? Students wrote free-text answers to
this question and these were transcribed and coded. Qualitative...
Dr
Stefano Bonetti
(Stockholm University)
07/05/2019, 13:40
Presentationer
Sedan tre år tillbaka använder vi undervisningsmetoden Deliberate Practice på en av
Fysikums kurser. Det är ett studentaktiverande undervisningsformat, baserat på väl
understödd kunskap från kognitions- och inlärningsforskning, och syftet har varit att
testa vilken inverkan ett evidensbaserat upplägg kan ha på studieresultaten. Metoden
bygger på följande principer: 1) Studenterna...
Prof.
Joakim Edsjö
(Dept. of Physics, Stockholm University and the Oskar Klein Centre)
07/05/2019, 14:00
Richard Gyllencreutz
07/05/2019, 14:10
Presentationer
Under 2005 lanserade Institutionen för geologiska vetenskaper (IGV) en 7,5 ph
orienteringskurs kallad Geologi för nybörjare. Kursen byggdes som plattformsfria
webbsidor skrivna i HTML och JavaScript med självbesvarande frågor,
halvautomatisk feedback och onlineföreläsningar. Kursen blev snabbt populär och
på grund av denna framgång lanserade IGV i samarbete med Institutionen för...