Speaker
Dr
Emely Kjellsson Lindblom
(Fysikum)
Description
Sjukhusfysik är ett tvärvetenskapligt ämne där fysikaliska metoder appliceras inom biologi och
medicin för att diagnostisera och bota sjukdomar som exempelvis cancer. Såväl ämnet som
utbildningen spänner således över flera ämnen, och kräver både breda och djupa kunskaper i
fysik, matematik, kemi och biologi. Då fältets tvärvetenskapliga karaktär kan innebära en särskild
utmaning för studenterna, kan utforskandet av alternativa undervisningsmetoder anses särskilt
motiverat. Ett sådant initiativ är införandet av en undervisningsaktivitet som baseras på
samarbetsövningen Jigsaw-metoden (1). Studenterna på kursen Grundläggande strålningsbiologi
som ges under årskurs 4 på Sjukhusfysikerprogrammet delas in i så kallade expertgrupper, och
varje grupp tilldelas ett projekt av hög relevans för kursinnehållet och baserade på Bloom’s
taxonomi för lärandemål (2). Studenterna studerar sedan såväl självständigt som inom
expertgruppen för att slutligen bilda tvärgrupper med en medlem från varje expertgrupp. I
tvärgrupperna turas de se sedan om att undervisa varandra om sitt projekt där projekten
tillsammans i stort sett täcker in hela kursen, till vilken varje student alltså bidrar med sin
pusselbit. Utöver ämnesspecifika kunskaper förvärvas genom denna övning även viktiga
generiska kunskaper som tillgodogörande och kommunikation av vetenskaplig litteratur. Baserat
på studenternas utvärderingar av övningen framstår den som ett värdefullt verktyg inom kursen
och inom tvärvetenskapliga utbildningar i allmänhet.
Primary author
Dr
Emely Kjellsson Lindblom
(Fysikum)