Ett tvärvetenskapligt pussel: Jigsaw-metoden inom Sjukhusfysikerprogrammet

7 May 2019, 11:35

Dr Emely Kjellsson Lindblom (Fysikum)

Sjukhusfysik är ett tvärvetenskapligt ämne där fysikaliska metoder appliceras inom biologi och medicin för att diagnostisera och bota sjukdomar som exempelvis cancer. Såväl ämnet som utbildningen spänner således över flera ämnen, och kräver både breda och djupa kunskaper i fysik, matematik, kemi och biologi. Då fältets tvärvetenskapliga karaktär kan innebära en särskild utmaning för studenterna, kan utforskandet av alternativa undervisningsmetoder anses särskilt motiverat. Ett sådant initiativ är införandet av en undervisningsaktivitet som baseras på samarbetsövningen Jigsaw-metoden (1). Studenterna på kursen Grundläggande strålningsbiologi som ges under årskurs 4 på Sjukhusfysikerprogrammet delas in i så kallade expertgrupper, och varje grupp tilldelas ett projekt av hög relevans för kursinnehållet och baserade på Bloom’s taxonomi för lärandemål (2). Studenterna studerar sedan såväl självständigt som inom expertgruppen för att slutligen bilda tvärgrupper med en medlem från varje expertgrupp. I tvärgrupperna turas de se sedan om att undervisa varandra om sitt projekt där projekten tillsammans i stort sett täcker in hela kursen, till vilken varje student alltså bidrar med sin pusselbit. Utöver ämnesspecifika kunskaper förvärvas genom denna övning även viktiga generiska kunskaper som tillgodogörande och kommunikation av vetenskaplig litteratur. Baserat på studenternas utvärderingar av övningen framstår den som ett värdefullt verktyg inom kursen och inom tvärvetenskapliga utbildningar i allmänhet.

Dr Emely Kjellsson Lindblom (Fysikum)