7 May 2019
de Geersalen
Europe/Stockholm timezone

Evidensbaserad undervisning: Deliberate Practice

7 May 2019, 13:40
15m
de Geersalen (de Geersalen)

de Geersalen

de Geersalen

Geohuset (Y-huset)
Presentationer Föredrag

Speaker

Dr Stefano Bonetti (Stockholm University)

Description

Sedan tre år tillbaka använder vi undervisningsmetoden Deliberate Practice på en av Fysikums kurser. Det är ett studentaktiverande undervisningsformat, baserat på väl understödd kunskap från kognitions- och inlärningsforskning, och syftet har varit att testa vilken inverkan ett evidensbaserat upplägg kan ha på studieresultaten. Metoden bygger på följande principer: 1) Studenterna kommer förberedda till seminarietillfällena för att klassrumstiden ska kunna utnyttjas maximalt. 2) Föreläsande inslag hålls korta för att undvika överbelastning av studenternas korttidsminne. 3) En stor del av seminarietiden ägnas åt problemlösning i mindre grupper, under kontinuerlig feedback från läraren. Uppgifterna utformas för att vara lagom utmanande och baseras på studenternas förberedelsearbete och det nya material som presenteras i klassrummet. Våra erfarenheter från försöket är mycket goda, och vi vill gärna dela med oss av: - Hur seminarierna är upplagda. - Hur vi gått tillväga för att dela in studenterna i grupper. - Hur vi fått studenterna att förbereda sig inför seminarierna. - Hur lärare och studenter har upplevt kursupplägget. - Erfarenheter av co-teaching (att vara två lärare i klassrummet). Referenser: http://science.sciencemag.org/content/332/6031/862 http://www.cwsei.ubc.ca/resources/files/CourseTransformationGuide_CWSEI_CU- SEI.pdf

Primary author

Dr Stefano Bonetti (Stockholm University)

Co-author

Dr Wikberg Emma (Stockholm University)

Presentation materials

There are no materials yet.