Speaker
Dr
Stefano Bonetti
(Stockholm University)
Description
Sedan tre år tillbaka använder vi undervisningsmetoden Deliberate Practice på en av
Fysikums kurser. Det är ett studentaktiverande undervisningsformat, baserat på väl
understödd kunskap från kognitions- och inlärningsforskning, och syftet har varit att
testa vilken inverkan ett evidensbaserat upplägg kan ha på studieresultaten. Metoden
bygger på följande principer: 1) Studenterna kommer förberedda till
seminarietillfällena för att klassrumstiden ska kunna utnyttjas maximalt. 2)
Föreläsande inslag hålls korta för att undvika överbelastning av studenternas
korttidsminne. 3) En stor del av seminarietiden ägnas åt problemlösning i mindre
grupper, under kontinuerlig feedback från läraren. Uppgifterna utformas för att vara
lagom utmanande och baseras på studenternas förberedelsearbete och det nya
material som presenteras i klassrummet.
Våra erfarenheter från försöket är mycket goda, och vi vill gärna dela med oss av:
- Hur seminarierna är upplagda.
- Hur vi gått tillväga för att dela in studenterna i grupper.
- Hur vi fått studenterna att förbereda sig inför seminarierna.
- Hur lärare och studenter har upplevt kursupplägget.
- Erfarenheter av co-teaching (att vara två lärare i klassrummet).
Referenser:
http://science.sciencemag.org/content/332/6031/862
http://www.cwsei.ubc.ca/resources/files/CourseTransformationGuide_CWSEI_CU-
SEI.pdf
Primary author
Dr
Stefano Bonetti
(Stockholm University)
Co-author
Dr
Wikberg Emma
(Stockholm University)