Erfarenheter från grundlärarutbildning år 4-6 med profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning

7 May 2019, 11:15

Camilla Lindahl (MND, Stockholms unviversitet)

I styrdokument för specialskolan för döva och hörselskadade står det att eleverna ska utveckla både svenskt teckenspråk och skriven svenska, och att samtliga lärare har ett ansvar att ge eleverna möjlighet att utveckla sin tvåspråkighet i alla ämnen. Hos specialskolan är engelska ett kärnämne precis som matematik och svenska. Men vad är bästa sättet att lära ut engelskaspråket till de som inte hör eller talar utan tecknar? För närvarande går sex studenter på grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i årskurs 4-6, profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning vid SU. Studenterna kommer, efter examen, att ha kompetens i att undervisa ämnena svenska, engelska, matematik och ytterligare ett valbart ämne utifrån ett teckenspråkigt tvåspråkigt perspektiv. I den här presentationen rapporterar vi om ett projekt som syftar till att öka vår kunskap om vad det innebär att undervisa i ämnet engelska till döva och hörselskadade elever och därmed vad lärarstudenterna behöver för att utveckla den här specifika kompetensen. Vi ska också dela med oss av den begränsade kunskapen som finns inom teckenspråklig tvåspråklig undervisning i matematik och naturvetenskapliga ämnen.

Camilla Lindahl (MND, Stockholms unviversitet)