Speaker
Camilla Lindahl
(MND, Stockholms unviversitet)
Description
I styrdokument för specialskolan för döva och hörselskadade står det att eleverna
ska utveckla både svenskt teckenspråk och skriven svenska, och att samtliga lärare
har ett ansvar att ge eleverna möjlighet att utveckla sin tvåspråkighet i alla ämnen.
Hos specialskolan är engelska ett kärnämne precis som matematik och svenska.
Men vad är bästa sättet att lära ut engelskaspråket till de som inte hör eller talar
utan tecknar? För närvarande går sex studenter på grundlärarprogrammet med
inriktning mot arbete i årskurs 4-6, profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning vid
SU. Studenterna kommer, efter examen, att ha kompetens i att undervisa ämnena
svenska, engelska, matematik och ytterligare ett valbart ämne utifrån ett
teckenspråkigt tvåspråkigt perspektiv. I den här presentationen rapporterar vi om
ett projekt som syftar till att öka vår kunskap om vad det innebär att undervisa i
ämnet engelska till döva och hörselskadade elever och därmed vad
lärarstudenterna behöver för att utveckla den här specifika kompetensen. Vi ska
också dela med oss av den begränsade kunskapen som finns inom teckenspråklig
tvåspråklig undervisning i matematik och naturvetenskapliga ämnen.
Primary author
Camilla Lindahl
(MND, Stockholms unviversitet)