Speaker
Dr
Kerstin Pettersson
(Stockholm University)
Description
Studien fokuserar studenters lärande i seminariegrupper under första terminens
matematikstudier. Under seminarierna arbetar studenterna med diskussionsuppgifter. De får
också av seminarieledaren kommentarer på sina lösningar av obligatoriska inlämningsuppgifter. I
en studie med syfte att undersöka vad studenterna lär av dessa seminarier har enkäter,
intervjuer, observationer och analys av uppgifter genomförts. Forskningsfrågan för denna
delstudie är: Hur möjliggör seminarierna en utveckling av konceptuella och procedurella
kunskaper? Resultaten visar att studenterna uppskattar diskussionsuppgifterna som till stor del
fokuserar konceptuella kunskaper. Analys av inlämningsuppgifterna visar att de till främst
fokuserar procedurella kunskaper. Studenterna uttrycker att de ägnar mycket tid åt
inlämningsuppgifterna så de ska bli godkända. Studenterna har en önskan om att än mer
utveckla konceptuell kunskap, men kraven på procedurella kunskaper i inlämningsuppgifterna ger
en konflikt med dessa mål.
Primary author
Dr
Kerstin Pettersson
(Stockholm University)