7 May 2019
de Geersalen
Europe/Stockholm timezone

Procedurella och konceptuella kunskaper: Konflikt mellan krav och önskemål i studenters arbete med matematikuppgifter

7 May 2019, 10:15
de Geersalen (de Geersalen)

de Geersalen

Geohuset (Y-huset)
Presentationer Föredrag

Speaker

Dr Kerstin Pettersson (Stockholm University)

Description

Studien fokuserar studenters lärande i seminariegrupper under första terminens matematikstudier. Under seminarierna arbetar studenterna med diskussionsuppgifter. De får också av seminarieledaren kommentarer på sina lösningar av obligatoriska inlämningsuppgifter. I en studie med syfte att undersöka vad studenterna lär av dessa seminarier har enkäter, intervjuer, observationer och analys av uppgifter genomförts. Forskningsfrågan för denna delstudie är: Hur möjliggör seminarierna en utveckling av konceptuella och procedurella kunskaper? Resultaten visar att studenterna uppskattar diskussionsuppgifterna som till stor del fokuserar konceptuella kunskaper. Analys av inlämningsuppgifterna visar att de till främst fokuserar procedurella kunskaper. Studenterna uttrycker att de ägnar mycket tid åt inlämningsuppgifterna så de ska bli godkända. Studenterna har en önskan om att än mer utveckla konceptuell kunskap, men kraven på procedurella kunskaper i inlämningsuppgifterna ger en konflikt med dessa mål.

Primary author

Dr Kerstin Pettersson (Stockholm University)

Presentation materials

There are no materials yet.