7 May 2019
de Geersalen
Europe/Stockholm timezone

Att utveckla högskoleämnesdidaktiken i lärarutbildningens ämnesstudier

7 May 2019, 09:35
de Geersalen (de Geersalen)

de Geersalen

Geohuset (Y-huset)
Presentationer Föredrag

Speakers

Dr Ann-Christin Lindås (MBW, Stockholm University)Dr Niklas Janz (Zoologiska institutionen, Stockholm University)Dr Veronica Flodin (MND, Stockholm University)

Description

MND har tillsammans med några lektorer i biologi fått projektmedel för att utveckla högskoleämnesdidaktiken i lärarutbildningens ämnesstudier. Detta är ett pilotförsök där lärarstudenter och även ämnesstudenter genomför didaktiska reflektioner i ett par kurser i biologi. Reflektionen innebär att studenterna svarar på olika frågor kring sina egna lärprocesser i ämnet under kursens gång och därmed också förhoppningsvis utvecklar både en förståelse för vad lärandet i ämnet innebär och förståelse för själva ämnet. Att kunna förklara sina ämneskunskaper är av värde i en rad olika situationer, inte minst interdisciplinära. Projektet har precis startat och vi berättar om de erfarenheter vi har haft hittills.

Primary author

Dr Veronica Flodin (MND, Stockholm University)

Co-authors

Dr Ann-Christin Lindås (MBW, Stockholm University) Dr Helena Danielsson Thorell (MND, Stockholm University) Dr Niklas Janz (Zoologiska institutionen, Stockholm University)

Presentation materials

There are no materials yet.