Betygskriterier vid Stockholms universitet efter Bologna

7 May 2019, 10:35

Speakers

Alan Davidson (Stockholm University) Jessica Slove Davidson (Stockholm University) Veronica Flodin (Stockholm University)

När Bolognaprocessen infördes, fastslog Stockholms universitet att vi ska ha ett målrelaterat betygssystem med betygskriterier som beskriver hur väl de förväntade studieresultaten uppnås. I en rapport från universitetspedagogiskt centrum, ”Målrelaterade betyg” (2007), lyftes vikten av att lärarna skulle inse värdet i det nya betygssystemet, och därmed investera tid i att utveckla nya målrelaterade kriterier. För att följa upp hur betygssystemet har utvecklats på universitetet har vi inventerat betygskriterierna för kurser som erbjöds ht15-vt16, samt intervjuat lärare, vid två institutioner inom olika områden/fakulteter: Institutionen för biologisk grundutbildning och Institutionen för data- och systemvetenskap. Inventeringen visade att flertalet kurser inte följer universitetets regler för betygskriterier, bland annat att de ska ange de kvalitativa krav som ska uppfyllas för de olika betygsgraderna. Vi ser också att det är mycket stor variation i hur betygskriterierna formuleras och vilket syfte man tillskriver dem. Projektet lyfter frågor om hur vi vill arbeta med betygskriterier vid universitetet framöver. Bör man centralt styra upp användandet i syfte att öka likvärdigheten? Höjs då även rättssäkerheten? Vilken sorts stöd behöver då erbjudas? Eller är det en omöjlighet att urskilja kvalitativa skillnader i studenternas prestationer i en 7-gradig betygsskala?

Jessica Slove Davidson (Stockholm University)

Co-authors

Alan Davidson (Stockholm University) Veronica Flodin (Stockholm University)