Speakers
Alan Davidson
(Stockholm University)
Jessica Slove Davidson
(Stockholm University)
Veronica Flodin
(Stockholm University)
Description
När Bolognaprocessen infördes, fastslog Stockholms universitet att vi ska ha ett
målrelaterat betygssystem med betygskriterier som beskriver hur väl de förväntade
studieresultaten uppnås. I en rapport från universitetspedagogiskt centrum,
”Målrelaterade betyg” (2007), lyftes vikten av att lärarna skulle inse värdet i det
nya betygssystemet, och därmed investera tid i att utveckla nya målrelaterade kriterier.
För att följa upp hur betygssystemet har utvecklats på universitetet har vi
inventerat betygskriterierna för kurser som erbjöds ht15-vt16, samt intervjuat
lärare, vid två institutioner inom olika områden/fakulteter: Institutionen för
biologisk grundutbildning och Institutionen för data- och systemvetenskap.
Inventeringen visade att flertalet kurser inte följer universitetets regler för
betygskriterier, bland annat att de ska ange de kvalitativa krav som ska uppfyllas
för de olika betygsgraderna. Vi ser också att det är mycket stor variation i hur
betygskriterierna formuleras och vilket syfte man tillskriver dem.
Projektet lyfter frågor om hur vi vill arbeta med betygskriterier vid universitetet
framöver. Bör man centralt styra upp användandet i syfte att öka likvärdigheten? Höjs
då även rättssäkerheten? Vilken sorts stöd behöver då erbjudas? Eller är det en
omöjlighet att urskilja kvalitativa skillnader i studenternas prestationer i en
7-gradig betygsskala?
Primary author
Jessica Slove Davidson
(Stockholm University)
Co-authors
Alan Davidson
(Stockholm University)
Veronica Flodin
(Stockholm University)