Speaker
Mr
Tony Burden
(MND)
Description
Nobelpristagaren Carl Wieman har sagt “ my graduate students ... would join my lab
after 17 years of tremendous success in their course work, but they were clueless
about … what Physics … was!” (Wieman, 2006, p. 19). Undersökningar visar att
naturvetare, i motsats till t.ex. samhällsvetare, tenderar att anse att en student med
ett M.Sc. inte förmår formulera en forskningsfråga som duger som grund för en
doktorsavhandling men Carl Wieman riktar sin kritik mot undervisning i fysik på
kandidatnivå mot mer än just detta. Tillsammans med andra inom gemenskapen
Physics Education Research syftar han på de ”Attitudes” och ”Beliefs” som ägs av
experter inom fysik men som utvecklas hos långt ifrån alla studenter. Mer generellt
inom pedagogiken för högre utbildning pratar man om ”Ways of Thinking and
Practising” inom ett visst ämne. Det krävs aktiviteter och uppgifter som är autentiska
för ämnesområdet tillsammans med dialoger med experter inom ämnesområdet för
att studenter ska utveckla dessa ämnesspecifika ”attitudes”, ”beliefs”, ”ways of
thinking” och förhoppningsvis komma vidare till acceptabla ”ways of reasoning”. Hur
ska vi utforma effektiva autentiska uppgifter rent praktiskt och hur ska vi få
begränsade resurser att räcka till effektiva dialoger mellan studenter och experter?
Primary author
Mr
Tony Burden
(MND)