Hur kan studenter lära sig att tänka som ämnesexperter?

7 May 2019, 10:55

Mr Tony Burden (MND)

Nobelpristagaren Carl Wieman har sagt “ my graduate students ... would join my lab after 17 years of tremendous success in their course work, but they were clueless about … what Physics … was!” (Wieman, 2006, p. 19). Undersökningar visar att naturvetare, i motsats till t.ex. samhällsvetare, tenderar att anse att en student med ett M.Sc. inte förmår formulera en forskningsfråga som duger som grund för en doktorsavhandling men Carl Wieman riktar sin kritik mot undervisning i fysik på kandidatnivå mot mer än just detta. Tillsammans med andra inom gemenskapen Physics Education Research syftar han på de ”Attitudes” och ”Beliefs” som ägs av experter inom fysik men som utvecklas hos långt ifrån alla studenter. Mer generellt inom pedagogiken för högre utbildning pratar man om ”Ways of Thinking and Practising” inom ett visst ämne. Det krävs aktiviteter och uppgifter som är autentiska för ämnesområdet tillsammans med dialoger med experter inom ämnesområdet för att studenter ska utveckla dessa ämnesspecifika ”attitudes”, ”beliefs”, ”ways of thinking” och förhoppningsvis komma vidare till acceptabla ”ways of reasoning”. Hur ska vi utforma effektiva autentiska uppgifter rent praktiskt och hur ska vi få begränsade resurser att räcka till effektiva dialoger mellan studenter och experter?

Mr Tony Burden (MND)