14–16 Jun 2023
AlbaNova Main Building

Workshoppar om vindkraft och solenergi

14 Jun 2023, 09:00
1h 30m
Vetenskapens Hus

Speaker in UNDERV session Undervisningssektionen Undervisningssektionen

Vetenskapens Hus (House of Science)

Vetenskapens Hus erbjudera 2 st parallella workshoppar (1 om vindkraft, 1 om solenergi) med ca 16 deltagare i varje, dvs 32 deltagare är aktiva.

För att ytterligare 32 deltagare ska kunna medverka så växlar grupper mellan föreläsning och workshoppar under förmiddagen.

Vindkraft
Vindkraft är en av de centrala pelarna i omställningen till ett hållbart samhälle. Men varifrån kommer energin och hur tar man tillvara den på bästa sätt? Den här aktiviteten ger en översikt av ett av våra viktigaste energislag. Ni får prova på delar av vårt skolprogram om vindkraft och vi diskuterar vilket lärande eleverna kan få ut ur den typen av övningar.

Solceller
Solceller kan bli en viktig del i omställningen av energisystemen i världen. Vi jämför olika typer av solceller och diskuterar hur de används och fungerar. Ni kommer att får utföra jämförande mätningar av effekten från några olika solceller. Vi diskuterar vilka övningar som är bäst för att öka elevernas förståelse för tekniken bakom solenergi.

Vetenskapens Hus (House of Science)